zaterdag 18 juni 2016

Terugblik op het artistieke luik van het Vilvoords Kwartier


Aan de spreekwoordelijke vooravond van het groot verlof wil ik samen met jullie even terugblikken op het artistieke gedeelte van deze blog. Mijn tocht doorheen de Vilvoordse ateliers schrijf ik bij in mijn boek "Herinneringen voor altijd". Stuk voor stuk ontmoette ik tot op heden sterke persoonlijkheden met heel wat talent. Schilderkunst en beeldhouwkunst gaan nu eenmaal over 'kijken', over de 'confrontatie' met de materie. Elke ontmoeting met de kunstenaar of kunstenares die ik ontmoette, heb ik ervaren als boeiend en passievol.
 
Voor wat de schilderijen betreft huldigde ik als motto: laat ze maar spreken over het onuitspreekbare. Wij kijkers zullen er met veel respect en emotie naar kijken. Bij mijn benadering van de beeldhouwkunst had ik oog voor de materie, voor wat uitgebeeld of niet uitgebeeld werd, voor de wijze waarop de kunstenaar zijn gevoelens verklankte. Ook hier was nederigheid en sprakeloosheid vooral de juiste houding. In de ateliers omarmde ik de creativiteit en luisterde ik geboeid naar de verhalen achter de kunstwerken.
 
Op dit ogenblik bezochten we al de volgende ateliers:

Helena Toscano, een schitterende fotografe die er telkens weer in slaagt impressies op de juiste manier te vereeuwigen.
 
Klik hier voor het artikel

Guido Verhaeghe, een kunstenaar met een indrukwekkend curriculum en een stevig palmares die de kijker telkens opnieuw weet te verrassen.

Klik hier voor het artikel

Ulrike Bolenz, een kunstenares die vanuit haar Vilvoordse thuisbasis de wereld in snel tempo aan het veroveren is.
 
Klik hier voor het artikel

Jan Van Lysebetten, de aquarellist bij uitstek die nog steeds in 'plein air' een ganse groep leerlingen introduceert in deze moeilijke discipline.
 
Klik hier voor het artikel

Marc De Boever, een kunstenaar met een enorm potentieel die we na 5 jaar anonimiteit voor de leeuwen hebben gegooid. 

Klik hier voor het artikel

Wat mogen jullie nog zoal verwachten? Eind deze maand bloggen we over Paul Van Namen, gewezen docent van de Portaelsschool. In juli laten we jullie genieten van het schitterende en inspirerende beeldhouwwerk van Bie Garcet. Vanaf september zetten we onze tocht verder en volgen er nog heel wat boeiende ontmoetingen. Blijf ons dus volgen. En vergeet vooral ook niet te kijken naar de andere posts gebracht door Greg. 

Samen met jullie maken we er iets boeiends van. Vilvoorde heeft nu eenmaal veel te bieden. Laat ons trachten onze dromen te realiseren. Eén ding is me nu al duidelijk geworden, in deze stad die in volle mutatie is en die voor grote uitdagingen staat, heerst enorm veel talent. Laat ons dit samen koesteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten