Tekst: Gilbert Putteman
Foto's: Helena Toscano
Website: www.paulvannamen.weebly.com
Paul Van Namen is niet alleen een levensgenieter, maar ook een uitstekend kunstenaar. Hij studeerde Hoger Kunstonderwijs aan het Sint-Lucasinstituut te Brussel en aan de academie te Anderlecht. Aan het Sint-Lucas-Instituut bezocht hij de ateliers 'vrije grafiek bij Luc Verstraete, het atelier modeltekenen bij Gaston De Smet en het steendrukatelier bij Jos Bolle in Anderlecht. Aan de Portaelsschool te Vilvoorde was hij leraar 'vrije grafiek' en 'modeltekenen'.
Voor mij is elke ontmoeting met een kunstenaar verrijkend. Dat was ook het geval toen we het atelier van Pol Van Namen bezochten. Hij leeft en werkt in een huis gelegen te Vilvoorde, in de Consciencestraat. Zijn atelier bevindt zich op de zolder, netjes gescheiden van zijn echtgenote Erika, die haar werkruimte heeft in het benedengedeelte van de woning. Voor Paul is het essentieel dat hij woont waar hij creëert. Hij wil alles bij de hand hebben. In zijn universum weet hij elke tube verf liggen. Hier heerst orde in de chaos. Zijn werkplek is inspirerend, gevoelsmatig. Het licht is overvloedig aanwezig. Licht en schaduw zijn essentieel in zijn werk. Hij werkt het liefst in stilte, bij daglicht en op een heel gedisciplineerde wijze. Het treft me dat we niets merken van de broeierige sfeer van de Consciencestraat in zijn werkruimte.
Foto's: Helena Toscano
Website: www.paulvannamen.weebly.com
Paul Van Namen is niet alleen een levensgenieter, maar ook een uitstekend kunstenaar. Hij studeerde Hoger Kunstonderwijs aan het Sint-Lucasinstituut te Brussel en aan de academie te Anderlecht. Aan het Sint-Lucas-Instituut bezocht hij de ateliers 'vrije grafiek bij Luc Verstraete, het atelier modeltekenen bij Gaston De Smet en het steendrukatelier bij Jos Bolle in Anderlecht. Aan de Portaelsschool te Vilvoorde was hij leraar 'vrije grafiek' en 'modeltekenen'.
Voor mij is elke ontmoeting met een kunstenaar verrijkend. Dat was ook het geval toen we het atelier van Pol Van Namen bezochten. Hij leeft en werkt in een huis gelegen te Vilvoorde, in de Consciencestraat. Zijn atelier bevindt zich op de zolder, netjes gescheiden van zijn echtgenote Erika, die haar werkruimte heeft in het benedengedeelte van de woning. Voor Paul is het essentieel dat hij woont waar hij creëert. Hij wil alles bij de hand hebben. In zijn universum weet hij elke tube verf liggen. Hier heerst orde in de chaos. Zijn werkplek is inspirerend, gevoelsmatig. Het licht is overvloedig aanwezig. Licht en schaduw zijn essentieel in zijn werk. Hij werkt het liefst in stilte, bij daglicht en op een heel gedisciplineerde wijze. Het treft me dat we niets merken van de broeierige sfeer van de Consciencestraat in zijn werkruimte.
Van Picasso leerde hij dat je als kunstenaar steeds nieuwe wegen moet verkennen, dat je jezelf m.a.w. steeds opnieuw moet uitvinden, en dit in de plaats van te herhalen wat je vroeger al gedaan hebt. Dat principe wordt door Paul Van Namen op een overtuigende wijze toegepast. Hij is m.a.w. niet het soort kunstenaar dat steeds hetzelfde werk maakt. Dat zou hij bestempelen als zelfverloochening.
Na ons boeiend gesprek is het voor mij duidelijk geworden dat deze schilder niet zonder kunst kan. Zijn leven zou onvolledig zijn. Voor mij hoeft het geen betoog dat net als de aanwezigheid van de zon ook de kunst licht brengt in zijn leven. Ik kijk nu al uit naar de evolutie van dat schitterende werk.
Bij ons volgend atelierbezoek begeven wij ons naar de schuifelaarstraat in Peutie, meer bepaald bij de sublieme beeldhouwster Bie Garcet. Jullie vergezellen ons toch ook?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten