zondag 12 juni 2016

Oost west, Vilvoorde best

Als je op straat iemand aanspreekt in Vilvoorde, is de kans groot dat je met een 'nieuwe Vilvoordenaar' te maken hebt. En dan heb ik het niet alleen over buitenlandse inwijkelingen of Belgen met exotische roots, ook de Belgische provincies zijn hier goed vertegenwoordigd. Dus dacht ik, ik ga ze eens interviewen, die nieuwe Vilvoordenaars. Wie zijn ze, wat drijft hen en vooral, wat brengt hen naar Vilvoorde? Je leest het hier ...

Voor mijn eerste nationaliteit heb ik niet ver moeten zoeken. Ik ben gewoon bij mijn beste vriend Umut gaan aanbellen. Niet dat ik het me per se gemakkelijk wou maken, nee. Ik heb alleen zoveel bewondering voor het parcours van Umut dat ik het heel graag met jullie wou delen ...

Umut Senel werd 39 jaar geleden geboren in de Turkse hoofdstad Ankara. Na zijn middelbare school studeerde hij toerisme en ging hij een paar jaar als barman aan de slag in een Turks 5-sterrenhotel. Ondertussen volgde hij ook nog een aantal opleidingen, onder meer als meubelstoffeerder en schrijnwerker. "Je moet een stiel leren", had zijn vader hem nog zo op het hart gedrukt. Op zijn 22ste moest hij naar het leger en werd hij naar het woelige Irak van Saddam Hoessein gestuurd. Aan conflicten daar geen gebrek toen - we schrijven de periode tussen de twee golfoorlogen. Hij heeft zich dan ook allesbehalve verveeld maar heeft het er gelukkig zonder al te veel kleerscheuren vanaf gebracht.


Meteen na zijn legerdienst is hij samen met een vriend gaan solliciteren bij cruisemaatschappij Royal Caribbean. Dankzij zijn ervaring en zijn goeie talenkennis had hij meteen een ticket als barman op zak voor een van 's werelds grootste cruiseschepen. Tijdens zijn vijfjarige cruisecarrière zette hij onder meer voet aan wal in de Bahamas, de Caraïben, Jamaica, Puerto Rico en Brazilië. Om dan uiteindelijk toch in Vilvoorde te belanden ... Zelf hebben we het geluk gehad om een (goedkoop) weekje te mogen doorbrengen op zijn schip. Een ervaring die we niet snel zullen vergeten, dat kan ik je verzekeren.

Intussen had hij zijn aanstaande Belgische vrouw met Turkse roots leren kennen op vakantie in Turkije. Via een omweg in Canada is hij dan uiteindelijk in België terechtgekomen. Eerst in Brussel en dan in Vilvoorde. Hij heeft meteen Nederlands en Frans geleerd, een cursus programmeren gevolgd en na een tussenstop bij Press shop in Zaventem (vandaar de keuze voor Vilvoorde) mocht hij aan de slag als programmeur bij een Amerikaanse multinational. Piece of cake, zo lijkt het. Maar laat je niet misleiden, Umut heeft er voor moeten knokken. Daarom dat ik er ook zoveel bewondering voor heb ...


Wat ik vooral leuk vind aan zijn boeiende parcours? Zijn talenten als barman. Tijdens onze gezellige avondjes ten huize Senel worden we steevast getrakteerd op een heerlijke cocktail, zijn grote specialiteit. Mojito (met alle soorten fruit), cosmopolitan, martinicocktails, piña colada, daiquiri ... niets is hem te veel. Tom Cruise gezien in de film Cocktail? Een "sissy" volgens Umut.

Wil je graag eens een van zijn creaties proeven? Geen probleem. Hij is van plan om "bij te klussen" als professionele cocktailshaker. Ik geef je alvast zijn e-mailadres mee: umut77@gmail.com. Mijn favoriet is alvast de mojito met blauwbessen. Just for your information ...

Umut met zijn gezin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten