woensdag 23 december 2015

Vilvoorde on the move: Uplace

Als je een echte pjèrefretter naar zijn mening over Vilvoorde vraagt, krijg je vaak lauwe reacties. "Hier is niks te doen, Vilvoorde is dood, Vilvoorde is niet meer wat het was" en nog meer van dat zwartgallig geleuter. Wel zijn ze het er allemaal over eens: hier moet iets gebeuren. Maar als je dan eens een idee naar voren schuift, krijg je meestal reacties in de trant van "In Vilvoorde? Zooot!". Geen touw aan vast te knopen, aan die Vilvoordenaars ...

Nochtans staat er veel op til in onze stad. Zoveel zelfs dat je amper het bos nog door de bomen ziet. Daarom zet ik voor jullie de belangrijkste projecten in een aantal posts op een rijtje, waar mogelijk voorzien van argumenten voor en tegen.

Laten we ineens beginnen met het meest ophefmakende van allemaal: Uplace. Eigenlijk dateert het project al niet meer van vandaag. Het concept van Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe zag het daglicht al in 2004 en kreeg zopas definitief het licht op groen van de Vlaamse Regering. Het complex zal vlak aan het viaduct van Vilvoorde liggen, op Machels grondgebied, en beslaat een oppervlakte van maar liefst 190.000 m², waarvan één derde winkelruimte. De nadruk zou daarbij liggen op beleving. Maar er is ook plaats voor kantoren, restaurants, fitness en wellness, een internationaal hotel, een binnenspeeltuin, een bioscoop en een theater.

Het project stuitte de afgelopen jaren op felle tegenkanting en kreeg heel wat kritiek te slikken. Ook werd de toekenning van de milieuvergunning meermaals op de lange baan geschoven. Maar nu is er dus blijkbaar een definitieve doorbraak. Dat het project doorgaat, is vrij zeker. Al is er wel één belangrijke voorwaarde: tegen eind 2017 moeten er een treinstation en een pendelbus komen tussen Uplace, de luchthaven in Zaventem en het station van Vilvoorde. Werk aan de winkel dus!

Belangrijkste argumenten van de voorstanders:
  • Het negatieve imago van de oude industriezone wordt opgekrikt;
  • Ongeveer 3.000 nieuwe jobs;
  • Een aantrekkelijker investeringsklimaat in de regio; 
  • Een gunstig effect voor kleinhandelaars en horeca. Het project lokt immers mensen van over het hele land, en die zullen zich niet beperken tot een bezoek aan Uplace.
Belangrijkste argumenten van de tegenstanders:
  • Leegstand en verloedering in de omliggende stads- en dorpskernen;
  • Nog meer files;
  • Meer fijn stof en dus slecht voor het milieu en voor de gezondheid.
Bron: Made in Vlaams Brabant
Hoe ik er zelf tegenover sta? Ik kan niet zeggen dat ik een uitgesproken voor- of tegenstander ben. Al zal dat bij de meeste handelaars wel anders liggen. Het klopt inderdaad dat er in Vilvoorde iets moet gebeuren. Dus als Uplace voor die positieve verandering kan zorgen, waarom niet? Wel stel ik me vragen over de mobiliteit. Als je nu al het fileleed in Vilvoorde ziet tijdens de spits, en dat zonder Uplace, kun je je alleen maar afvragen hoe het er gaat uitzien na de komst van het megacomplex.

Voor de rest vind ik dat we het als een uitdaging moeten bekijken. We moeten zorgen dat we klaarstaan om ons graantje mee te pikken. De duizenden bezoekers die van over het hele land zullen afzakken, moeten we een goede reden geven om een tussenstop te maken in Vilvoorde. Dat doen we met zaken die je niet in het shoppingcenter aantreft. Ook hebben we hier een bloeiende horeca. Die moeten we volop in de kijker plaatsen.

Misschien loont het de moeite om eens te kijken naar de aanpak van andere steden. Neem nu Wijnegem. In het begin stonden handelaars daar heel vijandig tegenover het winkelcentrum. Maar uiteindelijk heeft de lokale kleinhandel er stand gehouden en profiteert die zelfs een beetje van de toeloop. Zelfde verhaal in Sint-Niklaas. Het begin was moeilijk, maar uiteindelijk hebben de handelaars zich weten te differentiëren. Ook de heraanleg van de belangrijkste winkelstraat heeft een positieve invloed gehad, en er lopen een aantal privé-initiatieven met pop-upstores. De boodschap is dus: niet concurreren met de winkelcentra en onze eigen identiteit behouden en versterken.

Wanneer komt Uplace er nu? De eerste spade in de grond zou er volgens de projectontwikkelaars komen in 2016. De opening is ongeveer 2 jaar later voorzien, in 2018 dus. Benieuwd wat dat gaat geven, of nemen ...

Een tweede grote project is dat van de Ringtram. Maar daar volgende keer meer over. Stay tuned!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten