Bron: de Lijn |
De tramlijn die ons als Vilvoordenaars het meeste aanbelangt, is uiteraard nummer 3. Die verbindt de luchthaven met Vilvoorde en de noordrand en loopt helemaal door tot aan de Heizel-site en Jette. Handig dus voor wie autovrij en zonder dure parking (6 euro!) een filmpje wil meepikken in Kinepolis ...
Bron: de Lijn |
Deze lijn zal tussen Heizel en VTM lopen via de Romeinse Steenweg en de Sint-Annalaan. Van VTM tot Vilvoorde Station loopt het traject langs de Medialaan, de bedding tussen de Belgiëlaan en de Steenweg op Koningslo, achter de Jacob Smitslaan, de Rubensstraat, de Vuurkruisenlaan, het Heldenplein en uiteindelijk de Stationslei. Via de CAT-site en de Woluwelaan gaat het uiteindelijk naar de luchthaven van Zaventem.
Het traject van de Ringtram stuit al een tijdje op protest bij sommige Vilvoordenaars. De sporen zouden twee woonwijken - Kassei en Koningslo - doorkruisen en hinder veroorzaken. Grootste tegenstanders zijn de actiecomités Vilvoorde ontspoort en Werkgroep Respect Park D3F. Dit zijn hun voornaamste tegenargumenten:
- Nog meer druk op de belangrijkste verkeersaders en dus meer file
- Minder parkeerplaatsen
- Extra geluidshinder
- Minder groen
Wat stellen zij voor:
- De trams vervangen door elektrische bussen op eigen rijstroken
- De sneltram grote verkeersaders laten volgen en niet door dichtbevolkte wijken of natuurgebieden laten rijden
In dat eerste voorstel staan ze trouwens niet alleen. Ook CD&V wil een trambus naar Vilvoorde halen als alternatief voor het problematische tramtracé. Volgens deze partij gaat vooral de leefbaarheid van de wijken Kassei en Koningslo erop achteruit als een tram door kleinere wijkstraten geleid wordt. Bovendien is deze oplossing ook veel goedkoper. Tramsporen of bovenleidingen worden immers overbodig waardoor alles veel sneller te verwezenlijken is.
Bron: Het Laatste Nieuws |
Het is momenteel wachten of het voorstel in beraad wordt genomen. Het stadsbestuur is alvast geen voorstander. Volgens hen experimenteert De Lijn al langer op verschillende lijnen met een gelede bus. Ook wacht het bestuur nog op antwoorden op een reeks vragen over de technische haalbaarheid van het voorkeurtracé. De stad is immers van oordeel dat een doorgang van de Ringtram door de Stationlei onhaalbaar en onrealistisch is. Wordt dus vervolgd ...
De Lijn is van plan om de werken in 2017 te starten, op voorwaarde dat de nodige vergunningen worden verkregen. Loopt alles volgens plan, wordt de oplevering verwacht in 2020. Na het uitvoerig testen van de trams en het opzetten van het exploitatieplan kunnen de trams definitief beginnen rijden. Benieuwd of tram 58 dus een waardige opvolger krijgt. En anders ga je maar een filmpje kijken in Utopolis in Mechelen. Of nog beter, naar 't Bolwerk! Heb je het openbaar vervoer misschien helemaal niet nodig ...
De Lijn is van plan om de werken in 2017 te starten, op voorwaarde dat de nodige vergunningen worden verkregen. Loopt alles volgens plan, wordt de oplevering verwacht in 2020. Na het uitvoerig testen van de trams en het opzetten van het exploitatieplan kunnen de trams definitief beginnen rijden. Benieuwd of tram 58 dus een waardige opvolger krijgt. En anders ga je maar een filmpje kijken in Utopolis in Mechelen. Of nog beter, naar 't Bolwerk! Heb je het openbaar vervoer misschien helemaal niet nodig ...
Bron: Goeiedag.be |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten