maandag 21 december 2015

Hamburger Vill

Dat je in Vilvoorde aan het juiste adres bent als je eens goed wilt tafelen, staat als een paal boven water. En dat zonder sterrenrestaurants. Maar dat maakt niet uit. Of je nu een broodjeszaak, restaurant of brasserie binnenstapt, de kans is heel klein dat je hier op je honger blijft zitten. En dat geldt ook voor onze hamburgers.

Dus waar beginnen we? Of beter gezegd, waar beginnen we niet? Bij de hamburgertent bij uitstek: de Quick. Nu mijn kinderen ook eindelijk tot het besef zijn gekomen dat hun hamburgers niet deugen - voilà, het is eruit! - sla ik deze tent maar meteen over. Het speeltje uit de lunchbox viel gelukkig wel in de smaak, dat moet ik ze nageven.

Mijn top drie dus (in willekeurige volgorde): 

1. We beginnen met Sallamangee. Voor de weinigen onder jullie die dit restaurant niet kennen, het ligt op de hoek van de Riddersstraat en de Kruisboogschuttersstraat. Je vindt er een beperkt menu - en zo heb ik ze graag - met stuk voor stuk degelijke, huisgemaakte klassiekers zoals balletjes in tomatensaus, vol-au-vent of ossentong in maderasaus. Mijn vrouw is verlekkerd op hun garnaalkroketten.

Bij ons laatste bezoek - en dat zijn er veel te weinig, besef ik nu opeens - koos ik voor de hamburger 'Geronimo Stilton' met Black Angus-rund (Schots rundvlees van uitzonderlijke kwaliteit), kappertjes, augurken en ... je raadt het nooit: Stiltonkaas. Ze serveren hem met een heerlijk verfrissend slaatje en frietjes, en dat voor de goed verteerbare prijs van 16 euro.


Door het kaliber van de burger en de heel geslaagde combinatie krijg je echt wel waar voor je geld. Al is de kans misschien klein dat je diezelfde hamburger nog eens op het menu treft. Dat wisselt dan ook regelmatig, waardoor er elke keer een andere hamburger op staat. Ik kijk in ieder geval al uit naar ons volgende bezoek, hamburger of geen hamburger ...

2. Een plaats waar ik regelmatig aan tafel schuif, en niet alleen uit gemakzucht (de zaak ligt op vijf huizen afstand van bij mij thuis), is restaurant Karakter aan de Rooseveltlaan 18. Ik citeer: "de kaart wordt gesierd door de betere klassiekers, eigen creaties met een funky twist en leuke tapas.

Een van de vaste waarden op het menu, samen met de populaire Pad Thai surf & turf, is de Madburger van Black Angus-rund met pancetta, cheddar, sla, frietjes en een democratisch prijskaartje van 16 euro. Wie grote honger heeft, kan kiezen voor een iets grotere versie, waar je dan 18 euro voor neertelt. Welke size je ook kiest, de Madburger is echt wel een burger om gek op te zijn!

  
3. De laatste tent waar je als hamburgerfanaat zeker eens moet binnenstappen, is 't Preuverke, aan de andere kant van de Rooseveltlaan, op nummer 161. Hamburgers zijn dé specialiteit van de chef. Ze zijn gemaakt van Limousinrund, een Frans runderras dat bij liefhebbers bekendstaat om zijn uitstekende kwaliteit. Ik geef je alvast de specials mee:


Op de kaart heb je onder meer de keuze uit een klassieke burger, een cheeseburger en een sea burger (met kabeljauwfilet). En dat limousinvlees? Gewoon heerlijk! Het enige wat de hamburgers in dit restaurant overtreft, zijn de prijzen. Die gaan van 8 euro tot 11 euro. En dat voor een lekkere full-option hamburger, sla en frietjes inbegrepen. Wie de proef op de som wil nemen, zal zich wel moeten reppen. De zaak staat op overnemen, al zal dat zeker niet aan de hamburgers liggen.

Keuze genoeg dus zoals je kunt zien. Of ik een favoriet heb? Niet echt. Met hamburgers kun je mijns inziens niet veel verkeerd doen, zolang er maar geen lunchbox bij wordt geserveerd. Heb je zelf ook tips? Laat het dan weten op de Facebook-pagina van het Vilvoords Kwartier ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten