vrijdag 22 april 2016

Feest van de boomgaardier

Na 3/4 van mijn leven in de stad te hebben doorgebracht, mag ik wel stellen dat ik een rasechte stadsmens ben. Sterker nog, ik zou niet meer zonder kunnen. Vroeger was het platteland dan ook helemaal niet aan mij besteed. Aan de Ardennen bijvoorbeeld houd ik er alleen maar natte en modderige herinneringen op na. Gelukkig heb ik de laatste jaren mijn mening toch wel moeten bijstellen. Mijn drukke leven zal er wel iets mee te maken hebben. Als zelfstandig vertaler heb je geen vast uurrooster, waardoor je soms tot in de late uurtjes zit te werken. En dan ben je al eens blij dat je je drukke leven even achter je kan laten. En waar kun je het beste ontstressen? In de natuur, natuurlijk! 

Met mijn blog probeer ik onder meer Vilvoordse pareltjes te belichten. En die vind je niet alleen in de stad maar ook daarbuiten, op het platteland dus. Nog een extra troef van Vilvoorde: je springt op je fiets en je bent zo op den buiten. Op aanraden van een aantal Vilvoordenaars ben ik onlangs naar Houtem getrokken, naar de beroemde bomputten. En wat ik daar zag, heeft me diep geraakt ...


Het woord zegt het zelf al, het gaat om kraters van bommen die vanuit bommenwerpers tijdens de tweede wereldoorlog hier per ongeluk werden gedropt. Je vindt er een negental verspreid over een prachtig stukje natuur. Sommige van die putten zijn wel kunstmatig aangelegd om de natuur een handje toe te steken. Maar de meeste zijn authentiek. Vanaf de lente vind je er onder andere kikkers, padden en salamanders maar ook steenuilen, slechtvalken en vleermuizen. Die laatste schuilen vaak in de vele knotwilgen die het weiland omzomen.


Eigenaardig genoeg ben ik er tijdens mijn wandelingen nog nooit iemand tegengekomen, behalve tijdens mijn laatste bezoek. Toen liep ik een vriend tegen het lijf, Ivo Janssens. Ivo is lid van Natuurpunt Machelen-Vilvoorde-Steenokkerzeel en vertelde me over het feest van de Boomgaardier, dat op 8 mei plaatsvindt op een stuk grond naast de bomputten. Maar eerst misschien iets over Natuurpunt.

Natuurpunt is een vereniging die aan natuurbehoud doet. Dit houdt in dat ze waardevolle natuurgebieden onder hun hoede nemen, met de bedoeling de plaatselijke fauna en flora al dan niet te laten gedijen. Soms wordt er bewust ingegrepen in de natuur en soms niet. Het komt er dan vooral op neer een optimale wisselwerking tussen de twee tot stand te brengen door bijvoorbeeld de wilgen te knotten of poelen te graven. Vandaar dat er dus ook kunstmatige "bomputten" aangelegd zijn. Natuurpunt beheert ook nog het waterbekken en de vlinderweide aan het Peutiebos en het Floordambos, waar je de prachtige Vallei van de Trawool kunt bewonderen.


Dus wat gebeurt er juist op 8 mei? Drie jaar geleden lanceerde Natuurpunt een initiatief om oude hoogstamfruitbomen te planten op een stuk natuurgebied dat ze net hadden verworven, met de bedoeling de kas en de natuur een duwtje in de rug te geven. Wie wou, kon toen 50 euro storten en een fruitboom planten. Zo werd je boomgaardier. Nu, drie jaar later, wil Natuurpunt onder meer in samenwerking met Regionaal Landschap Groene Corridor deze boomgaardiers graag in de bloemetjes zetten. Op het programma staat onder andere een boomgaardrace, waarbij kinderen zoveel mogelijk fruit moeten verzamelen. Maar je kunt ook een bijenhotel in elkaar knutselen en meenemen naar huis, of een rondleiding volgen. En ook de liefhebbers van streekbier worden verwend. Er wordt namelijk Perkse blonde en bruine geserveerd, maar ook frisdranken. En Helga zal er zijn met haar ijskar. Het feest loopt van 14u tot 18u.

Wie het daarna nog altijd voelt kriebelen, kan elke eerste zaterdag van de maand - behalve in april en mei - van 9.30u tot 12u een handje toesteken. Natuurpunt is altijd op zoek naar vrijwilligers om houtsprokkels te harken, takkenrillen te maken, gemaaid gras te rakelen om de grond te verarmen of netels en hoog gras te verwijderen. En als beloning staat er de innerlijke mens een verrassing te wachten.

Is de natuur je tweede natuur? Dan kun je zelf ook boomgaardier worden. Dat doe je door 50 euro te storten en af en toe eens de handen uit de mouwen te steken of door er gewoon eens op uit te trekken in de natuur. Of je kan lid worden van Natuurpunt. Meer info vind je hier.

Ivo en de fruitbomen
De sprookjesboom
Bijenhotel, met bijen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten