vrijdag 21 augustus 2015

Vilvoorde, ontwaak!

Een aantal weken geleden deed ik via Facebook een oproep aan de creatieve ondernemers onder ons. Ik zit namelijk met een leuk project dat de handel in het stadscentrum nieuw leven kan/moet inblazen. Het idee is om een aantal concept stores, pop-up stores of leuke zaken te laten versmelten tot een soort van department store à la Galeria Inno, maar dan mini. Volgende week laat ik het gebouw zien aan een aantal interessante kandidaten uit Mechelen, waaronder een goed draaiende horecazaak en een leuke concept store. Verder hoop ik nog een ondernemer met een bierbar-foodtruckconcept, een webshop met vintage gerief en een dynamische pop-up store over de streep te kunnen trekken.

Gezien het rijke en bruisende verleden van Vilvoorde had ik verwacht dat mijn oproep flink wat respons zou uitlokken. Rond de eeuwwisseling 1899-1900 telde de stad maar liefst 418 bedrijven, waaronder een aantal niet van de minste. Denk maar aan Renault, Delacre, ça-va-seul, Forges de Clabecq, Fondu. En zo kan ik nog even doorgaan. Hier werden onder meer auto's, moto's, koekjes en internationaal vermaarde draaibanken gemaakt. Dus geen betere plaats dan Vilvoorde om een project op te starten, dacht ik. Onterecht, zo bleek. Niemand reageerde op mijn oproep, echt niemand ...

Uit gesprekken met een aantal potentiële kandidaten blijkt dat de vooroordelen over Vilvoorde nog steeds bestaan. Hier wonen Syriëstrijders, binnenkort komt Uplace, hier is geen publiek voor een hippe zaak, de huurprijzen liggen hoog ... Ik wil ze graag één voor één voor u, de twijfelaars en de pessimisten, ontkrachten.

Wat de Syriëstrijders betreft, de storm is intussen al gaan liggen. En trouwens, welke stad heeft daar niet mee te kampen gekregen ... Uplace? Dat moeten we zien als een uitdaging. Zeg nu zelf, wie gaat daar iets kunnen huren? Niet de kleine zelfstandige. Dus wie wel? Ketens. In het centrum moeten we dus concurrentie met Uplace vermijden en iets anders aanbieden: concept stores, pop-up stores, winkels met originele artikelen. Kortom, eens iets anders. Bovendien gaat Uplace een instroom van nieuwe werknemers op gang brengen. Mensen die in de buurt van hun werk zullen willen wonen, zoals in Vilvoorde. Maar we moeten niet alleen mikken op de nieuwkomers. Ook in de omliggende dorpen en steden ligt een onbenut potentieel. Denk maar aan Zaventem, Grimbergen, Wolvertem, Meise, Steenokkerzeel, Houtem, Peutie, Zemst ... Plaatsen die alle één ding gemeen hebben: geen (bruisend) handelsleven.

Wie nog niet overtuigd is, hoeft maar te kijken naar het volk (veelal aan de slag in de talloze bedrijven in en rond Vilvoorde) dat hier elke middag afzakt voor een snelle hap of een uitgebreide lunch. Probeer maar eens een plaats in een restaurant te vinden zonder te reserveren. En dan heb ik het nog niet over de Vilvoordenaars zelf (evenmin een te verwaarlozen afzetmarkt). Die hunkeren ook naar iets nieuws, iets anders.

In onze stad zijn ook een aantal indicatoren die aantonen dat het wel degelijk kan. Ik denk bijvoorbeeld aan de Apple store, de bioshop, de Wereldwinkel, Orchis, Deans, nieuwkomer Mio Panino. En ook de Veritas en Standaard Boekhandel doen het goed, heel goed zelfs. Als je de grootsteden niet meerekent, behoort de Standaard tot de absolute top in Vlaanderen wat betreft verkoopcijfers. Wie zei dat Vilvoorde geen potentieel heeft? Maar het grootste (en waarschijnlijk ook meest onverwachte) succesverhaal waar ik me aan optrek voor mijn project, is de Kruitfabriek. Die mannen hebben er echt iets geweldigs van gemaakt, met hun after-work party's, kruittuin, maandelijkse brunches en vele events. Het zou me dan ook sterk verwonderen als het verhaal zou eindigen met de sloop van het gebouw.

En Vilvoorde oefent nog altijd een zekere aantrekkingskracht uit. Zo was afgelopen week te lezen dat VT4 en Vijf tv naar hier verhuizen. Dus ik wil maar zeggen, Vilvoorde heeft alle troeven in huis om ook van jouw verhaal een succes te maken. Daarom herhaal ik mijn oproep aan alle out-of-the-box denkende ondernemers onder ons: laat je horen! Nú is het moment om ermee te beginnen. De concurrentie is voorlopig nog nihil. Maar voor hoelang nog? Het is nog maar een kwestie van tijd, als je 't mij vraagt ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten