dinsdag 3 maart 2015

Voilà, het is zover. Mijn eerste post op mijn eigenste blog. We noteren het jaar 2015, 3 maart. Een datum om te onthouden ...

Waarom een blog? Als (gelukkige) inwoner van Vilvoorde was ik de negatieve berichtgeving van de laatste weken, maanden echt wel beu als koude pap, net als vele andere inwoners ongetwijfeld. Oké, we zitten hier met een aantal mensen die geen genoegen meer nemen met de klassieke reisbestemmingen. En ja, onze kleine middenstand klaagt nu al steen en been zonder dat nog maar de eerste steen van dat heuse shoppingparadijs is gelegd. Toch is het hier aangenaam vertoeven in onze stad, waar talloze nationaliteiten (110 om precies te zijn) vreedzaam naast elkaar leven. Maar het is net dat "naast elkaar" leven dat wringt bij mij. Vilvoorde is een heuse melting pot van culturen, maar het mag best wat meer van dat melting zijn.

En daar wil ik dus graag verandering in zien. Het klaagstadium ben ik nu wel voorbij. Het is tijd voor actie. Dus Vilvoorde, here I come!

Wat mag je zoal verwachten in deze blog? Ten eerste ben ik heel erg gefascineerd door architectuur. Ik ga dus op zoek naar gebouwen, plekjes, landschappen die in het oog springen, die de innerlijke en uiterlijke schoonheid van Vilvoorde in de verf zetten en ons misschien iets kunnen leren. We hebben dan wel geen stad die schoonheidsprijzen in de wacht zal slepen - laten we eerlijk zijn. Maar hier en daar zijn toch wel enkele bezienswaardigheden die, zoals de naam het al zegt, best wel gezien mogen worden. Daarbij wil ik ook de mens(en) in de kijker plaatsen die achter deze bezienswaardigheden schuilgaan. Zo leren we elkaar tenslotte allemaal beter kennen ...

Ten tweede wil ik graag de culinaire troeven van de stad met jullie delen. Het is algemeen geweten dat lekker eten het ideale ingrediënt is om mensen dichterbij te brengen. Ik ga het dan niet alleen hebben over de vaste waarden (en zo zijn er genoeg), maar ook over minder bekende en minder voor de hand liggende adresjes. In Vilvoorde kun je bijvoorbeeld onder tafel schuiven bij een duo van Indische koks die je zintuigen op hol doen slaan. Hoe weet ik dat? Ik heb de proef al op de som genomen. Nu weet ik dus meteen ook waar je de beste Indiër ter wereld kunt vinden ...

En er zal plaats zijn voor de lokale actualiteit, waaraan geen gebrek. En uiteraard ook voor de kleurrijke inwoners en hun kijk op onze stad. Maar eigenlijk moet ik wel toegeven dat ik niet goed weet waar de blog me/ons naartoe zal brengen. Het is voor mij immers een flinke sprong in het onbekende. Eén ding staat wel vast, ik doe er alles aan om er een boeiend en verrassend avontuur van te maken. En uiteraard zijn jullie opmerkingen meer dan welkom. Want (positieve) interactie, daar is het 'm uiteindelijk allemaal om te doen ...

Tot heel binnenkort, hoop ik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten