maandag 29 mei 2017

Vilvoorde mijn stad

Toen we negen jaar geleden in Vilvoorde neerstreken, was het niet meteen liefde op het eerste gezicht. Dat moet ik wel toegeven. We wilden dicht bij Brussel wonen, en Vilvoorde was op dat moment nog redelijk betaalbaar. En dat onze beste vrienden al in de Zennestad woonden, was een extra motivatie. Maar we waren vast van plan om de evolutie van de stad op de voet te volgen en indien nodig onze horizonten te verruimen. Maar intussen zijn we hier niet meer weg te slaan. Waarom ik zo van Vilvoorde hou? Dat vertel ik je heel graag ...

1. Het begint eigenlijk al met ons huis en de bijhorende tuin. In Vilvoorde kun je pal in het centrum wonen zonder het gevoel te hebben dat je in de stad woont. Veel huizen horen bij een blok dat groot genoeg is om de andere gebouwen niet te zien, als er genoeg bomen staan tenminste. Plus: sommige huizen hebben echt wel een grote, zelfs gigantische tuin! Die van ons is net groot genoeg om er kippen te houden. Een aanrader by the way, kippen. Je hebt elke dag een ei (per kip) en het geeft de kinderen (en andere huisdieren) iets te doen ... 


2. In Vilvoorde weet ik dat mijn kinderen in goede handen zijn wanneer ik ze elke morgen aflever op school. Die ligt trouwens op een boogscheut van ons huis. Dus nog een voordeel van Vilvoorde: alles ligt hier binnen wandel/fiets/stepbereik ...

3. En nu we het toch over kinderen hebben, ook zij komen hier niks te kort. Aan parken, speeltuinen, activiteiten en groene ruimtes geen gebrek ...


4. In Vilvoorde is er uiteraard ook onze wekelijkse markt, het kloppende hart van de stad. En daar hebben ze allerlei producten die je bij ons niet vindt. De twee vullen elkaar dus perfect aan!


5. In onze stad komen lekkerbekken en fijnproevers zeker aan hun trekken, want we hebben hier een grote keuze aan lunchbars, broodjeszaken en restaurants. Niemand blijft hier op zijn honger zitten!


6. In Vilvoorde valt altijd wel iets te beleven, voor jong en/of oud.


7. Ook  niet onbelangrijk: in de Zennestad bouwen ze aan de toekomst. En als je naar de grote markt kijkt, mag je dat heel letterlijk interpreteren. Maar niet alleen de stad ziet de toekomst van Vilvoorde positief in. Her en der worden er leuke projecten uit de grond gestampt. En onlangs zag ook Unizo Vilvoorde het daglicht. Er borrelt dus wat in onze stad. 


8. Wat ik ook fijn vind aan Vilvoorde: als je hier vaak genoeg uit je kot komt, loop je meestal een bekende tegen het lijf. Vilvoorde is eigenlijk een groot dorp, maar dan wel met de voordelen van een stad.


9. En last but not least, Vilvoorde is een stad met een lange en goed gevulde geschiedenis, en dat is er duidelijk aan te zien. Wist je trouwens dat ons station het oudste is van Europa? Ik geef het je maar mee ...


En zo kan ik nog even doorgaan. Denk maar aan de centrale ligging, tussen de belangrijkste autosnelwegen van ons land, of aan de rechtstreekse verbinding tussen Vilvoorde en de Europese instellingen.

En als er dan toch iets is wat beter kan in Vilvoorde, is 't het weer (behalve de afgelopen week dan). Maar of het ergens anders beter is ... En die leegstand? Nog een troef van Vilvoorde: hier is plaats genoeg voor starters met lef. En die vinden de weg naar Vilvoorde wel. Vergeet niet dat we er met Bazaar in één klap drie nieuwe handelaars bij hebben gekregen: The Girl in my soup, Renée en Madeline de Stoffenmadam. En dan heb ik het nog niet over de nieuwe horecazaken zoals 't Brass Koikke, Boco en Brasserie Taste.

Ook de Leuvensestraat raakt stilaan voller. Oké, we hebben nog een lange weg te gaan. Maar we zijn toch goed bezig, vind ik. Ik die aanvankelijk zo twijfelachtig stond tegenover ons Vilvoorde. Dus je ziet het, het kan wel eens anders uitpakken. Positief blijven, erin blijven geloven en een beetje geduld oefenen, dan geraken we er wel!

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey Greg

    Denk je een jaar later na het posten nog steeds zo over? Wij overwegen eveneens om in Vilvoorde te komen wonen. Wat ons ervan weerhoudt is: is er genoeg groen? Zijn er genoeg plekken waar kinderen vrij kunnen spelen?

    Groeten,

    Lander

    BeantwoordenVerwijderen