zondag 22 mei 2016

Geen gewone zondag in Vilvoorde

Ik klaag er vaak over dat hier op zondag maar weinig te beleven valt, al is daar sinds de komst van Revolver 57 en de Kruitfabriek wel enige verandering in gekomen. Maar vandaag werd ik echt wel verwend. Beter nog, ik kon twee vliegen in één klap slaan. En wel de volgende twee ...

Deze middag was er Sikh-festival op het Rooseveltplein. Officieel heet het Vaisakhi, wat inhoudt  dat alle Sikhs overal in de wereld die dag samenkomen om het ontstaan van hun gemeenschap bijna 400 jaar geleden te vieren. Voor de gelegenheid waren er mensen van over heel België naar Vilvoorde afgezakt. Rond 12u trok een kleurrijke stoet van de Sikh-tempel in de Langemolensstraat naar het Rooseveltplein. En dat verliep niet helemaal onopgemerkt ...


Eenmaal op het Rooseveltplein werd iedereen - sikhs en niet-sikhs - vergast op gratis eten en drinken. En ik kan je verzekeren, ze waren vastberaden om je niet met een lege maag naar huis te laten gaan. Van alle kanten werd je belaagd met flesjes water en frisdrank, en borden met heerlijke chapati's, pakoras en nog meer van dat Indisch lekkers. Maar ook het oog werd verwend.


Rechts Indische chef Mona uit Vilvoorde (Keuken met pit)



Na Vaisakhi, of het Sikh-festival dus, ging het richting de Bavaylei, voor de opentuindag in het KTA Horteco. Ik had al zoveel gehoord van deze school maar was er nog nooit geweest. Ik ging er vanuit dat het louter om een tuinbouwschool ging. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik alle activiteiten zag die er vandaag plaatsvonden. Op het programma onder meer een jumpingwedstrijd, schapendrijven voor honden, een wedstrijd boomzagen, een plantenverkoop en een bezoek aan het reptilarium. 

In hun serres houden ze er niet alleen een rijke collectie inheemse maar ook exotische variëteiten op na zoals talloze cactussen, palmbomen en bananenbomen. Beslist de moeite. Wat ik ook niet wist: van 19 april tot 29 mei kun je er elke schooldag terecht van 8.30u tot 13.00u om bloemen te kopen. En elke vrijdag van 8.30u tot 13.00u kun je er ook groenten en fruit kopen. Ik heb trouwens al gehoord dat hun zelfgemaakt fruitsap heel lekker is, en gezond. Ze zijn dus nog niet van mij af!






Ik kijk al uit naar de edities van volgend jaar! U komt toch ook?

2 opmerkingen: